Keď som si prvýkrát kúpil auto, zrazu som zistil, že si viem ušetriť nejako menej peňazí ako predtým. Myslel som si, že ak raz zaplatím nejakú vysokú kúpnu cenu, potom už mám pokoj: sem-tam natankujem a užívam si život na kolesách.  Rýchlo som však zistil, že z rôznych jednorazových aj pravidelných výdavkov sa za rok nazbiera slušná suma. Skúsim teda spočítať všetko, čo súvisí s vlastníctvom auta. Náklady potom prepočítam na mesačnú bázu, aby som mal lepšiu predstavu o tom, koľko z výplaty mi každý mesiac odkrojí auto.

Kúpna cena

V minulom článku sme porovnávali kúpu nového a jazdeného auta a prepočítavali stratu hodnoty na rok, teraz si to prepočítame na mesiac. K tomu potrebujeme 3 čísla: za koľko som auto kúpil, koľko rokov ho budem držať, a za koľko ho asi predám.

Moje aktuálne auto (Opel Astra kombi, ročník 2013) som kúpil koncom roka 2016 približne za 10.500 eur. Povedzme že si ho nechám 7 rokov, t.j. predám ho ako 10-ročné. Takéto autá sa aktuálne predávajú približne za 3.500 eur. Na hodnote stratím celkom 7.000, to je okrúhlych 1.000 eur ročne.

Do týchto výdavkov zahrniem aj poplatok za registráciu (vtedy síce ešte neexistoval, ale ak prihlasujete auto teraz, tak ho budete musieť zaplatiť). Poplatky za registráciu závisia od výkonu motora, tabuľku nájdete na stránke Ministerstva vnútra (google: správne poplatky za prihlásenie vozidla; z výsledkov si vyberte stránku na www.minv.sk). Pri jazdených autách sa poplatky znižujú koeficientom, v mojom prípade ide o motor s výkonom 96kW, auto bolo trošku staršie ako 3 roky, t.j. platil by som 150 eur x 0,46 = 69 eur.

Úroky za financovanie: urobte všetko pre to, aby ste nemuseli platiť nijaké úroky za lízing alebo úver. Buď skúste nájsť produkt s 0% navýšením a bez dodatočných poplatkov, alebo si našetrite viac peňazí, alebo ešte lepšie – kúpte si lacnejšie auto. Kúpa niečoho, čo stráca na hodnote od začiatku nie je dobrý nápad, ak to ešte zhoršíte úrokmi, je to recept na finančú katastrofu.

Poistenie: za  PZP platím približne EUR 110 ročne. V súčasnosti síce už havarijné poistenie neplatím, ale pôvodne som platil približne 330 eur ročne.

Pneumatiky: keďže som auto kúpil ako jazdené a malo pomerne zjazdené pneumatiky, tak som krátko po kúpe musel kupovať sadu zimných aj letných pneumatík. Zahŕňam ich do výpočtu ako jednorazový výdavok 2x 300 eur a predpokladám, že mi vydržia 7 rokov.

Prezúvanie pneumatík: mám len jednu sadu kolies a miniem cca 20 eur 2x ročne na prezutie pneumatík.

 Servis – mimoriadne udalosti: ide o pokazené veci, výmenu žiaroviek, poruchy a pod. Moje auto doteraz našťastie nepotrebovalo nijaký vážny servis, ale povedzme že každý druhý rok sa niečo pokazí a oprava stojí 250 eur. Ide teda o 125 eur ročne.

 Údržba (olej, filtre, brzdy, akumulátor): predpokladajme raz ročne výmenu oleja a filtrov za 120 eur, jednu výmenu brzdových platničiek aj kotúčov za 400 eur raz za 4 roky a výmenu akumulátora za 120 eur raz za 5 rokov.

 Diaľničná známka: 50 eur ročne. Nie je to síce povinná položka, ale každý rok ju kupujem, takže to sem zahŕňam.

 Nafta: odhadujem, že moje auto má priemernú spotrebu 5,5 až 6 litrov nafty na 100 km, ročne najazdím cca 15.000km, nafta stojí aktuálne približne 1,25 EUR/l.

Poďme to spočítať:

Ak teda do mojich mesačných výdavkov započítam aj stratu hodnoty auta, moje auto ma stojí približne 258 eur mesačne.

Nové auto

Pozrime sa na iný scenár. Povedzme že pred 3 rokmi by som si bol kúpil moje auto ako nové za približne 20.000 eur a plánoval by som ho tiež predať o 7 rokov od kúpy. Moje mesačné náklady by boli približne takéto:

Ako vidíte, oveľa viac by som stratil každý mesiac kvôli klesajúcej hodnote, o niečo viac by som zaplatil na poistení, na druhej strane by som niečo ušetril na servise a na pneumatikách (jednu sadu nových pneumatík by som dostal obutú na aute). Moje celkové mesačné náklady by teda boli približne 364 eur.

Záver

Tým, že som sa rozhodol kúpiťsi jazdené auto, jednak na auto som minul o 9.500 eur menej, a jednak každý mesiac míňam (alebo strácam) o 108 eur menej. Skúsme sa pozrieť, aký je dlhodobý dopad rozhodnutia kúpiť si jazdené auto. Predpokladajme, že podobnú výšku výdavkov si udržím nasledujúcich 30 rokov. Ušetrenú sumu 9.500 eur vložím na do indexového fondu kopírujúceho celý akciový trh. Pri takomto fonde budem uvažovať so zhodnotením 7% ročne (nominálne, bez zníženia o infláciu). Okrem jednorazovej investovanej sumy budem k mojej investícii pridávať každý mesiac 108 eur, keďže o túto sumu mi zostane viac peňazí vďaka nižším nákladom na auto. Čo myslíte, aká bude výška mojej investície o 30 rokov?

Bude to približne 210.000 eur!

Ide o sumu, ktorú môžem mať napríklad ako doplnok k  štátnemu dôchodku a to iba vďaka tomu, že trochu zoptimalizujem moje náklady na auto.

Ak pri najväčších položkách vo vašich výdavkoch – bývanie a auto – urobíte trochu racionálnejšie rozhodnutia a nepôjdete s výdavkami na doraz, budete vedieť popri kúpe auta alebo popri splácaní hypotéky aj investovať. A ako vidíte, aj z nie príliš veľkých súm si za dostatočne dlhú dobu viete vybudovať veľmi slušný 4. dôchodkový pilier.

 Zaregistrujte sa na odber nových článkov emailom:

Pridaj komentár